The HSP-Support Group Europe Forum Index
The HSP-Support Group Europe
Working on the Hereditary Spastic Paraparesis

FAQFAQ     SearchSearch      MemberlistMemberlist     UsergroupsUsergroups    RegisterRegister  
  ProfileProfile    Log in to check your private messagesLog in to check your private messages    Log inLog in 
  Chat [1]    ForumSpy  

Mit liv med MBT-sko

Post new topic   Reply to topic    The HSP-Support Group Europe Forum Index -> Debatforum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bloksted

PostPosted: Sat Apr 10, 2010 08:26    Post subject: Mit liv med MBT-sko Reply with quote

Jeg har hørt fra flere forskellige brugere, hvor fantastiske disse sko er og på foreningens temamødet den 30. oktober 2009 (jeg prøvede et par – dog ikke en positiv oplevelse, de var svære at gå i) bestemte jeg mig for at købe et par sko i januar måned.
Som bekendt faldt der en del sne i januar, så jeg fik først købt et par af de mest ”livlige” sko lørdag, d. 27. marts.
Jeg går daglig mellem 8-12 km, så jeg glædede mig til mine nye sko, især fordi jeg havde hørt og læst, at man trænede kroppen endnu mere end, når man gik med ”normale” sko. Jeg havde læst, at ens lægmuskler blev brugt 38 pct. mere, når man gik med MBT-sko. Jeg havde tit problemer med lægmusklerne. Ofte når jeg satte gangfarten lidt op, for at overhale andre ”gåede” må jeg ofte holde en gåpause bagefter.
Som sagt købte jeg et par sko den 27. marts og jeg fortalte ekspedienten, at jeg havde tænkt mig at gå en lille tur på 4 km i de nye sko. Hun grinede og fik desværre ret; jeg gik kun en tur på 1,5 km. Alle; også den medfølgende brochure; fortalte, at det krævede en tilvænningsperiode at gå i skoene. Næste dag gik jeg en tur på 3 km.
Mandag morgen vågnede jeg helt mørbanket i kroppen; jeg havde især ondt i nederste del af ryggen, og i mine lægmuskler (det skal siges, at det er meget svært at gå krumbøjet i skoene, man er ”tvunget” at gå oprejst). Endelige havde jeg fundet et par sko, hvor jeg følte, at hver eneste skridt var en slags træning. Nu tænker nogen sikker på, at jeg var mørbanket, fordi jeg ikke var i træning, men det skal siges, at jeg rører mig mellem 2-3 timer om dagen, blandt andet dyrker jeg styrketræning, spinning m.v., samt svømning 2 gange om ugen.
Efter en lille uges tid er jeg igen begyndt at gå længere ture mellem 8- 12 km om dagen. Men i starten var det svært for mig at dyrke fitness med samme ”hårdhedsgrad” som før jeg fik skoene. Kroppen bruger mere ”energi” ved at gå i skoene, så jeg har ikke så mange ”kræfter” tilbage til at dyrke fitness.
Til sommerbrug købte jeg den 6. april et par mbt-sandaler.
I dag går jeg altid i mine mbt-sko. Et problem jeg har, er min ”ringe” balanceevne, og jeg tror, at disse sko kan vedligeholde (måske forbedre) min balance. Jeg håber, at skoene kan være med til, at jeg kan vente yderlige et par år, inden jeg skal være afhængig af hjælpemidler for at bevæge mig rundt.
Selvom skoene er dyre tror jeg på, at pengene er givet godt ud. Man skal tænke på at evnen til at gå igen er meget svær, når man først kommer i kørestol, men det er lettere at vedligeholde evnen til at gå.
Til sommer vil jeg købe et par ”pæne” mbt-sko, så jeg også har mulighed for at komme i byen med ”pæne” sko.
Nu tror de fleste, at skoene kun kan bruges af ”normale” gåede, men nej, de mest roste ord af skoene har jeg fået af gangbesværede. En som går med krykker sagde, at hun nærmeste svævede, når hun gik med dem på, samt hendes ryg havde det bedre.
En person, som har HSP, har fået en bedre gangart, samt har også mindre problemer med sin ryg; så skoene kan bruges af alle, lige meget hvor ”handicappet” man er. Jeg er sikker på, at butikken kan hjælpe en med at finde de rette sko, samt evt. indlæg.

Andres menig om skoene efterlyses; skriv endelig på debatforummet.

Læs mere på følgende hjemmesider:

http://www.swissmasai.dk/

og butikken, beliggende på Smallegade 8, 2000 Frederiksberg

http://www.frb.mbtshop.dk/5064/Forside

Mvh en tilfreds sko-bruger
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Post new topic   Reply to topic    The HSP-Support Group Europe Forum Index -> Debatforum All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum